دکوراسیون

بهترین کشورهای تولید کننده فرش ماشینی در جهان

کشورهای تولید کننده فرش ماشینی در جهان

سالم ترین و خوشمزه ترین اسنک امتحان کن و مشتری دائم اسنک فدک شو

بهترین کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان

۱-فرش ماشینی ترکیه

از انواع فرشهای فانتزی و لایت که توسط مجهزترین ماشینهای فرش بافی در کشور ترکیه بافت میشوند کشوری که از لحاظ تولید نخ‌های با کیفیت مصنوعی مثل اکریلیک و فیلامنت هم حرف اول را میزند. زندگی های آپارتمانی و ساخت منازل کوچک باعث تغییر رویه کشور ترکیه از بافت فرش های سنتی بسمت فرشهای مدرن یا ساده با رنگهای لایت مثل کرم، دودی، فیلی، و نقشهای آبرنگی شد که هم خانه را شیک‌تر نشان میدهد هم از شلوغی فضا کاسته و نور را منعکس میکند.این فرشها معمولا با الیاف اکریلیک ، فیلامنت، ابریشم مصنوعی یا بصورت ترکیبی بافت میشوند البته مثل همیشه بدلیل استقبال بی‌نظیر از این سبک فرشها صنعت فرش کاشان اصفهان دست بکار شد و توانست این فرشها را با همان شیوه وکیفیت تولید کند. البته چون این فرشها وارداتی نیستند و گمرکی شامل حالشان نمیشود قیمت مناسب‌تری هم دارند و بسیار در بازار ایران پرفروشند . این فرشها بیشتر مناسب پذیرایی، اتاق کودک واتاق خواب می‌باشند اما خیلی از افراد برای آشپزخانه هم از آنها استفاده میکنند.

کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان
کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان

۲-فرش ماشینی بلژیک

فرشهای بلژیکی از انواع فرش های ظریف و نازک هستند که با بهترین نوع الیاف پلی استر یعنی ابریشم مصنوعی بافت میشوند که در ابتدا بسیار براق و درخشنده است از ویژگی های فرش های ماشینی بلژیکی میتوان به طراحی‌های ظریف ،قیمت مناسب ، خاصیت تا شوندگی و وجود ماده لاتکس در پشت فرش اشاره کرد که باعث میشود فرش تکان نخورد اما ازطرفی دیگر شستن آن بسیار سخت می‌باشد این فرشها بدلیل نازک و ظریف بودن مناسب مکانهای شلوغ و پر رفت و آمد نیست و بیشتر جنبه تزیینی دارد یا حداقل برای مکانهایی خلوت و کم تردد مناسب است.

کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان
کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان

۳—فرش ماشینی چین

کشور چین از لحاظ قدمت و تمدن و همینطور فرش بافی بواسطه مجاورت در نزدیکی کشورهای ایران و ترکستان شرقی بسیار مورد توجه قرار داشته است . استفاده از پشم در بافت ،ضخامت و دوام بالا و استفاده از عنصر سمبولیسم مخصوصا نمادهایی چون اژدها و ققنوس یا حتی حروف کوفی در بافت فرش شناخته شده است.با اینکه فرش در فرهنگ چینی کالایی کاربردی نیست اما چینیها مثل مابقی اقلام که خواهان زیادی دارند دست به تولید و بافت فرش چه بصورت دستبافت و چه بصورت ماشینی زده اند و بواسطه در اختیار داشتن نیروی کار ارزان قیمت و همینطور استفاده از الیافهایی با درجه های مختلف کیفی اقدام به صادرات فرش به دیگر نقاط جهان میکنند. چین همواره توجه ویژه ای به بازار فرش ایران مخصوصا کاشان داشته و با کپی کردن از طرح و نقشه های ایرانی که معمولا شامل حق کپی رایت نیستند به اسم فرش ایران فرشهای خود را به کشورهای طالب آن صادر میکند.

فرش های چینی بسیار شبیه فرشهای ایرانی هستند و شناخت آنها از یکدیگر نیازمند تبحر و دقت بسیار است.

کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان
کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان

۴-فرش ماشینی ایران

ایران بدون شک مهد هنر فرش بافی جهان در تمام اعصار بشمار میآید و حتی قدیمی‌ترین فرش جهان با نام پازیریک از بازمانده های قرون گذشته شاهدی بر این ادعا است. در زمانهای دور تنها پادشاهان یا اشراف حق و توان استفاده از این زیرانداز اشرافی و گرانقیمت که حاصل نبوغ اندیشه ، فرهنگ ایرانی و دست رنج بافتندگان آن بود را داشتند بعد از سلطه اعراب بر ایران این هنر گرانمایه از رونق بازماند منتها در زمان حکومت صفویه و با لطف و حمایت پادشاهان آن دوره جانی دوباره در کالبدش دمید فرش بافان اصفهانی با تکیه به المان‌های اسلامی و نقوش قرآنی توانستند فرشهایی چشم نواز ،لطیف، با دوام و ماندگار تولید کنند و به دیگر نقاط جهان آن زمان صادر نمایند بعد از تحول نوین در عرصه فرشهای ماشینی باز هم ایرانیان دست بکار شدند و اولین فرش دستباف گونه را با ماشین ژاکارد تولید کردند یکی از خصایصی که باعث شد فرشهای ماشینی ایرانی همچون فرشهای دستبافش در جهان نامی شود استفاده از طراحی های نوع آورانه و تلفیق هنر مدرن با سنت بود استفاده از رنگهای متعدد بعلت ظرافت های موجود در نقوش ایرانی باعث شاخص شدن این فرشها از دیگر رقبای خود شده است.

کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان
کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان

5-فرش های ماشینی آمریکایی

فرش های تافتینگ

در قرن ۱۹میلادی و زمانی که کشور آمریکا هنوز نامی نشده بود و زیر نام انگلستان در گمنامی به سر میبرد و عموم مردمانش بعنوان کف پوش از وصله کردن پارچه ها نازک یا بادبان‌های کشتی استفاده میکردند برخی متمولان دست به وارد کردن فرش های دستباف ایرانی از طریق انگلستان زدند و همین امر باعث شد جرقه ای در ذهن شخصی بنام ارستوس بیگلو زده شود در سال ۱۸۴۰ بیگلو با اختراع ماشین بافندگی با اتکا به نیروی بخار کاری کرد صنعت فرش وارد حیطه جدیدی شود ۳۰سال گذشت و حتی دستگاه بیگلو را ماشین آلات آکسمینستر گرفت و بعدها فردی بنام اسکینر تکنولوژی ایجاد طرح بر روی فرش را ابداع نمود.که بعدها تافتینگ نام گرفت.

کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان
کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان

پایه گذار صنعت تافتینگ در سال 1895 دختری جوان از اهالی جرجیا آمریکا بود که با هنر تافتینگ به صورت دستی یک روتختی را بافت. این فعالیت کاترین اوانس ویتنر 50 سال پس از اختراع ماشین بیگلو اتفاق افتاد و 50 سال دیگر هم طول کشید تا تافتینگ به یک تکنولوژی پر قدرت در صنعت کفپوش آمریکا بدل شود. به مرور زمان تکنولوژی تافتینگ به تکنولوژی برای تولید فرش های کوچک در حجم بالای تولید بدل شد. بعدها پیشرفت تکنولوژی های چاپ باعث شد تا بافته های تافتینگ به سمت مصرف در پوشش های کف اتاق برود و بعد از آن روشهای چاپ لیزری توسط کامپیوتر برروی پایه تافتینگ باعث شد تا بافت تافنینگ در طرح و نقشه و اندازه محدودیتی نداشته باشد.

کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان
کشورهای تولید کننده فرش های ماشینی در جهان

تا به امروز که این تکنولوژی، با تولید فرشهای ماشینی با سرعت بالا، حجم بالا و خصوصیات تازه ای چون، قیمت ارزان، قابلیت شستشوی زیاد و تعویض کوتاه مدت کاری کرده که حتی مرفهین هم در کنار استفاده‌ از قالی های گرانبهای دستبافت شیفته تافتینگ هم بشوند. در سال1990 بود که ماشین سازی بلژیکی به نام میشل وندویل با ابداع دستگاه های CRT توانست تحولی نو در زمینه سرعت بافت، و تولید نامحدود رنگ و طرح به صنعت فرش ماشینی اهدا کند میشل وندویل واژه فیس تو فیس را برای اختراع خود انتخاب کرد چرا که این ماشین می‌توانست دولایه فرش را بصورت آیینه ای ببافد و بعد با تیغ رایپر از هم جدا کند. تا امروز بیشتر از 1200 ماشین بافندگی فرش ماشینی CRT در کشورهایی چون آمریکا ،‌عربستان ،‌مصر ، فرانسه ، ایران ، ترکیه و چین وجود دارد. ازبزرگ‌ترین وارد کنندگان و خریداران فرش های تافتینگ جهان میتوان از کشورهای آمریکا ، انگلستان، آلمان ، کانادا و فرانسه هستنداما بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش های تافتینگ در جهان به ترتیب عبارتند از چین ، هلند ، بلژیک، هندوستان، آمریکا و ترکیه و ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا